Vila i frid bröder, systrar och medmänniskor. Jag sörjer er.

Ibland händer det saker som ingen hade kunnat förespå. Den stora tragedin på ungdomslägret i Norge som hände igår är en av dem. En man som kommer i uniform och utger sig för att vara polis och ska säkerhetskontrollera lägret på grund av den stora explosionen vid regeringshuset tidigare på dagen. Felet är bara att mannen är inte polis. Han är förmodligen den som satte bomben i bilen vid regeringshuset och nu skjuter han ihjäl minst 80 helt oskyldiga ungdomar på lägret.

Nu på morgonen har jag tittat på norsk tv och jag kan knappt hålla tårarna borta. Det visas bilder på ungdomar som lindas in i liksäckar. Andra som skriker i ren förtvivlan och sorg över att finna sina vänner döda. Det gör ont i mig att se och höra det.
Vittnen säger att mannen sköt för att döda. Och det var det han gjorde. På land, i vattnet och i luften. Minst 80 personer miste livet av helt okänd anledning. Ibland händer saker som bara inte ska hända. Detta är en av dem.

Bröder, systrar, medmänniskor, jag sörjer er.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback