Är jag vuxen nu?

Efter min födelsedag för knappt två veckor sedan har människor frågat mig:
"Hur känns det nu att vara arton? Att vara vuxen? Är det annorlunda" 
Jag har känt efter i någon sekund för att helt enkelt sedan rycka på axlarna och svara:
"Det är ingen skillnad".

Men det har slagit mig det senaste dagarna att de kanske borde kännas skillnad. Jag kanske borde känna mig mer vuxen och ansvarstagande. Men det gör jag inte.  Det är samma gamla Antonia som nu sitter här och knappar på datorn. Samma tjej som det har varit tidigare. Bara ett år äldre. Förmodligen känner jag mig inte så mycket mer vuxen eftersom jag inte gör något som jag inte gjort innan. Jag har inget körkort, går inte på krogen och jag köper inte cigaretter eller snus. Men så slår det mig igen. Är det så vi definerar vuxna?
Bilkörande, alkoholdrickande och nikotonberoende personer.  I så fall vill jag inte bli vuxen.

Efter sommaren kanske det känns annorlunda. Då jag har jobbat i två månader på ett 8-17 jobb, kanske gått ut någon helg och börjat på körskola.

Men jag låter bli vuxensakerna i några veckor till.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback