Dagens ord: Kolfluorkarboner

Jag har haft en ganska blandad dag idag må jag säga. Dagen börjar med att jag går upp klockan sju för att färdigställa de tre prinsesstårtorna jag började på igår. De skulle få varsitt rosa marsipanlock samt varsin liten krona på. För klockan halv nio så kom nämligen personen som hade beställt tårtorna av mig. Fick höra i efterhand att de inte bara var hemskt fina utan även riktigt goda. Så jag är nöjd. Mission completed.
Men sen har jag också pluggar miljökunskap för fulla muggar. Insåg att det är två veckor (!!) kvar innan jag ska vara klar med de två kurserna jag håller på med. Så jag måste sätta lite fart. Har som sagt lagt lite som i dvala den senaste månaderna så jag har inte riktigt kunna förmå mig att göra det jag borde gjort.  Jag är väl fortfarande lite i halvdvala men jag måste kämpa på. Det är ju inte alls långt kvar nu! Skickade dessutom ut mina studentinbjudningar tidigare i veckan så snart är den här. Dagen då jag får stå med vit mössa!!!



Ja just det, ni kanske vill veta vad dagens ord är också?

Kolflourkarboner kallas också för CFC-gaser och är en växthusgas. De flesta kanske mer känner igen det som freoner. Gaserna bidrar både till växthuseffekten och hål på ozonlagret.


Så, nu har ni också fått lite miljökunskap. Det hade ni inte räknat med va?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback